top of page
8B7A695C-AF27-430A-B989-84F726AEEDEE_edited.jpg

obraz
czarno-biały

Zanim w kinematografii pojawił się kolor, widzieliśmy tam jedynie odcienie składające się z dwóch barw

- białej i czarnej. Pojawienie się koloru było wreszcie idealnym odwzorowaniem rzeczywistości,

bogactwem wyrazu, feerią barw i wydawałoby się, intensywniejszym stymulowaniem zmysłów.

Ale dobrze jest zrobić krok do tyłu i zastanowić się nad tym,

co daje nam taki vintage’owy środek przekazu w sztuce.

Brak jaskrawości daje zupełnie inne doznania, pobudza wyobraźnię i myślenie abstrakcyjne.
 

To prawda, że obraz kolorowy da nam szybszy i tendencyjny odbiór; drzewa tam będą najprawdopodobniej zielone, niebo niebieskie lub szare, a kwiaty wielobarwne, więc o istnieniu

tych elementów dowiadujemy się szybciej, ale stajemy się wówczas bardziej bierni,

a nasze postrzeganie jest bez większej refleksji i wytężania wyobraźni.

W obrazie czarno-białym głównym zabiegiem jest iluminacja.

Te dwa kolory to w tym przypadku gra światła z cieniem - rozjaśnianie, przyciemnianie,

stopniowanie, rozpraszanie, a nawet migotanie i błysk!

Skupiając się więc tylko na tym zabiegu, snujemy domysły, co dokładnie obraz przedstawia

i odkrywamy na nim wciąż nowe elementy.

 Ponadto wyeliminowanie koloru przyciąga bardziej strukturą. Skupiamy się wtedy na konturach,

fakturze i mamy wrażenie, że widać tam szorstkość, twardość, miękkość

oraz wszystkie wypukłości i wklęsłości.

Czarno-białe tony w sztuce to także odmienna wizja rzeczywistości i alternatywa

dla często nieładnych zestawień kolorystycznych w filmach animowanych.

To także swoisty nastrój tego, co oglądamy, doświadczanie piękna w sztuce i subiektywna interpretacja.

67726896_410856509538548_7352461214447828992_n_edited_edited.jpg

warsztaty

Na zajęciach oglądamy czarno-białe obrazy: stare magazyny, albumy, fotografie

i komiksy z antykwariatów, obrazki do animacji i stare ilustracje książkowe.
Rysujemy, malujemy, wyklejamy, używając tylko koloru białego i czarnego,

uzyskując pochodne tych dwóch barw.
Tworzymy kolaże i czarno-białe ruchome instalacje oraz pop-upowe ilustracje.

Oglądamy pod światło negatywy filmów do zdjęć i fotografie będące negatywami.
Ozdabiamy czarno-białe fotografie, używając nitek, koralików, cekinów tylko w tych dwóch kolorach,

tworząc optyczne kontrasty, uwypuklenia i rozjaśnienia.

IMG_2871.jpg
IMG_5402.jpg

inspiracje

Aneta Grzeszykowska - Negative Book, Max Fleischer, Mae Questel, Jack Mercer, Ub Iwerks, „Alice in Wonderland” - reż. Cecil M. Hepworth

oraz Percy Stow, „Alice in Wonderland” - reż. Norman Z. McLeod, Ken Russell, Esteban Sapir, Walt Disney vintage,

Karel Zeman, Grim Natwick, Friz Freleng, Walter Benjamin Lantz, François Truffaut, Alfred Hitchcock, Zbigniew Chmielewski,

Edward Gorey, Ingmar Bergman, Wojciech Jerzy Has, Janusz Morgenstern, Michael Curtiz, Andrzej Wajda, Segundo de Chomón, Georges Méliès, Victor Lonzo Fleming, Vladimir Clavijo - Telepnev, John Tenniel, Ernest Howard Shepard, William Klein,

Jean - Luc Godard, Jean-Pierre Melville, Vilgot Sjöman, Wim Wenders, Orson Welles, Charlie Chaplin, Hans Richter, Ken Annakin,

Irving Pichel, Lua Ocana, Alfred Eisenstaedt, Vivian Maier, Masha Ivashintsova, Henri Cartier - Bresson, Bruce Mozert, André Kertész,

James Karales, Eugene Smith, Diane Arbus, Aline Helmcke, André Breton, Angelica Paez, Ata Kando, André Steiner, Bob Landry,

Bruce Davidson, Carel Bazer, Charlotte Bracegirdle, Claude Cahun, Colette Saint Yves, Deborah Stevenson, Edie Sunday,

Ellen Auerbach, Felicia Simion, Francesca Woodman, Gosta Peterson, Grete Stern, Helena Almeida, Ilse Bing, John Bulmer, John Seven,

Josef Bartuska, Juan Fielitz, Karel Teige, Katrien de Blauwer, Kensuke Koike, Kristen Wrzesniewski, Laura Collins, Len Howard,

Lula Valletta, Man Ray, Marcin Ryczek, Marek Piasecki, Marianna Rothen, Mark Power, Mary Ellen Mark, Michael Northrup,

Michael Protzik, Michael Tunk, Mitch Meseke, Natalie Huth, Nil Ultra, Nina Leen, Noe Sendas,  Passant El Mohdar, Henri Alekan,

Rene Groebli, Robert Heinecken, Robin Isely, Roman Vishniac, Ruth Orkin, Sally Mann, Sergio Larrain, Shelbie Dimond, Stan VanDerBeek, Franciszka i Stefan Themersonowie, Susana Blasco, Tanja Jeremic, Tim Lukeman, Toni Frissell, Toshiko Okanoue, Villejavat,

Virginie Bassemayousse, Zofia Rydet,  Heinz Hajek-Halke, Adam Fuss, Dora Maar, Fernand Fonssagrives, Aliki Braine, Wilfred Jackson,

Robert Bresson, Xanti Schawinsky, Tomi Ungerer, Oskar Schlemmer, Birgit Jürgenssen.

bottom of page