IMG-0603_edited.jpg

kadry
rzeczywistości 

Kiedy wykadrujemy wzrokiem jakąś dowolną część rzeczywistości i lekko zmrużymy oczy, zobaczymy,

że powstała kompozycja to skupisko kształtów i kolorowych plamek. Niczym namalowany obraz!

Tak jak kadry starych francuskich filmów, gdzie ich twórcy często prowadzą grę kolorów.

Czasem ich obrazy są dwu, trzykolorowe lub idą konsekwentnie w jeden kolor i nagle tworzy się konfiguracja, składająca się z odcieni tylko jednej barwy, np. czerwonej.

A innym razem - i jest to pewnie zamierzone - przybierają na moment kolory francuskiej flagi!

f59ad0a017688b34f5aac05ec7717dfc.jpeg

Obrazy w filmie "Pierrot le fou" (1965) w reżyserii Jeana-Luca Godarda to głownie konstelacje czerwonego, białego i niebieskiego. 

Źródło: thecinetourist.net

158317ae0a275b498fa84d1184025e55_edited.jpg
9559a2bd0a615816a61db2c5165f2351.jpeg

Świat to płynące zewsząd wizualne bodźce. Możemy je kadrować, zamykając w nich dowolny układ kolorów, form i zależności. Nazywamy je kadrami rzeczywistości. Dostrzegamy je, zamykamy

w ramki i odwzorowujemy. Uczymy się patrzeć na świat obrazkowo.

Kadrowanie rzeczywistości to dostrzeganie piękna, które nas otacza i wypracowanie

twórczej postawy wobec świata, a jej odwzorowywanie to sposób na wyrażenie własnej interpretacji tego, co oglądamy. Daje to poczucie alternatywy i pozwala spojrzeć na świat inaczej.

warsztaty

Na zajęciach robimy swoje własne magiczne ramki, którymi potem kadrujemy rzeczywistość.
Do ramek wkładamy kolorowe filtry lub zwykłe transparentne z kolorowymi plamkami,

które sami namalujemy - czasem więc patrzymy na świat na różowo, czerwono, żółto,

a czasem nasza rzeczywistość, na którą patrzymy przez ramki, przybiera bajkowy look, bo pokryta jest kolorowymi kropeczkami.


Obrazki, które nas otaczają, wybieramy dowolnie. Możemy je fotografować lub zamykać w nasze ramki. Jest to rzeczywistość dookoła, postaci i przyroda. Są to też zdjęcia, obrazy, kolaże, rysunki i ilustracje, często o silnie kontrastujących kolorach i formach.

Inspirujemy się abstrakcjonizmem, barwnym malarstwem o silnych żywych odcieniach.

Są to też często odbarwione fotografie analogowe, o rzadkich kolorach, z którymi nie spotykamy się

już na co dzień. Robimy też własne kompozycje powstałe z wybranych przedmiotów.

Gromadzimy nasze kadry rzeczywistości, a potem je odwzorowujemy w postaci własnoręcznie stworzonych obrazków. Robimy to w formie plamek, kresek, naklejanych papierków. Używamy kredek, farb akrylowych i suchych pasteli.


 

b14083028b555ad337c364942010fa2b_edited.jpg

Henri Matisse (1869 -1954) - francuski malarz fowista.

Na zdjęciu litografia ręcznie robionej wycinanki - kadr, który można by odtworzyć w postaci namalowanego gwaszami obrazka. I odwrotnie - malunki Matisse'a możemy odwzorowywać,

robiąc wycinanki. Źródło: moma.org

inspiracje 

Dafy Hagai, Eylül Aslan, Annabel Oosteweeghel, Jesse Marble, Henri Matisse, Synchrodogs, Maya Fuhr, Deborah Paauwe, Maria Luque, Miranda Makaroff, Tekla Evelina Severin, Martin Parr, Frida Kahlo, Janusz Nasfeter, Albert Lamorisse, Jean - Jacques Beineix,

Jacques Demy, Gaspar Noe, Katie Merchant, Lisa Says Gah, Eric Rohmer, Wim Wenders, Joël Seria, Věra Chytilová, Karel Kachyňa,

Jean - Luc Godard, Laurence Philomène, Henri Matisse, Helen Frankenthaler, Dita Pepe, Sophie Benson, Van Mechelen, MIU MIU,

Conor Cunningham, Anne Johannsen, María Bernad, Tyra Stina Mim, Anemone Sejr Antonsen, Elise Rose, NINA ALBU, SHRIMPS,

Katie Merchant, Agnès Varda.