Czym jest
wychowanie estetyczne
autor: Paulina Gryc
Znacie film KieÅ›lowskiego, „Podwójne życie Weroniki”?
To historia dwóch dziewczyn – Polce Weronice i Francuzce Veronique, które sÄ… swoimi sobowtórami,
żyjÄ…cymi równolegle w tym samym czasie, ale jednak w oddzielnych Å›wiatach.
Światach postrzegania, bo każda inaczej odbiera rzeczywistość.
Weronika wierzy w drugÄ… stronÄ™ lustra, nosi ze sobÄ… Å‚adne magiczne przedmioty i jest marzycielkÄ…,
patrzÄ…cÄ… na wszystko dookoÅ‚a wÅ‚asnymi filtrami, które sama sobie tworzy w wyobraźni;
widzi więc więcej, przez co jej życie jest bogatsze. Veronique natomiast odbiera rzeczywistość lakonicznie,
nie dostrzega niezwykłości, nie zagląda w głąb siebie, nie ma większych pragnień,
bo z oczywistością przyjmuje to, co ma dla niej los.
Na początku filmu, w scenie z dzieciństwa, ich matki pokazują im świat. Weronice mama pokazuje wieczorem gwiazdy na niebie, używając metafor i fantazjując, że dziewczynka może ich sięgać kiedy tylko zapragnie.
A maÅ‚ej Veronique z Francji, mama – pokazujÄ…c liÅ›cie na drzewach – opowiada jedynie
o rzeczywistym ich kolorze i ksztaÅ‚cie. Te bodźce stanowiÅ‚y potem o tym, że jedna staÅ‚a siÄ™ kolorowÄ… romantyczkÄ…, a druga odbieraÅ‚a Å›wiat czarno – biaÅ‚ymi filtrami.
Szczególny sposób, w jaki pokazujemy dzieciom wszystko dookoÅ‚a, to wychowanie estetyczne.
Możemy pokazać im świat takim, jaki faktycznie jest i na tym poprzestać, ale jeśli dodatkowo damy
im alternatywę wszystkiego pewną przemyślaną drogą, z pewnością zaowocuje to tym,
że ich wspóÅ‚udziaÅ‚ z rzeczywistoÅ›ciÄ… bÄ™dzie twórczy i szczęśliwy.
Możemy wymyÅ›lić swojÄ… filozofiÄ™ wychowania estetycznego, na którÄ… bÄ™dÄ… skÅ‚adać siÄ™ spójne wartoÅ›ci,
które chcemy przekazać dziecku. Może to być np. sÅ‚uchanie Å›piewu ptaków w ciszy, czytanie Å‚adnie brzmiÄ…cych sÅ‚ów, bywanie w ciekawych nietypowych miejscach, czytanie poezji, otaczanie siÄ™ przemyÅ›lanymi
kolorami i formami, malowanie chmur na różowo i porównywanie ich do waty cukrowej…
Niezbędny jest też kontakt ze sztuką, bo to alternatywna wizja świata powstała z czyichś emocji,
więc wyzwala też nasze przeżycia. Jest wolna, więc daje nam wszystko to, o czym sobie zamarzymy.
Dzieci w zetkniÄ™ciu z twórczoÅ›ciÄ… uczÄ… siÄ™ przeżywać jej piÄ™kno, stajÄ… siÄ™ wrażliwsze.
Mają poczucie wyzwolenia z narzuconej im rzeczywistości, wychodzą poza schematy,
mają w sobie więcej ekspresji. Są bardziej świadome siebie,
uczÄ… siÄ™ kreować swój Å›wiat, budujÄ… osobowość.
Warto też zwrócić uwagÄ™ na dzieciÄ™ce postrzeganie rzeczywistoÅ›ci,
trochÄ™ różniÄ…ce siÄ™ od naszego, i od tego wÅ‚aÅ›nie wyjść.
DzieciÄ™cÄ… percepcjÄ™ charakteryzuje w dużej mierze myÅ›lenie animistyczne, które trwa do okoÅ‚o szóstego roku życia i zakÅ‚ada wiarÄ™ w magiczne moce rzeczy nieożywionych. Dzieci wierzÄ…, że drzewa – majÄ…c Å›wiadomość – mogÄ… mówić, spać i poruszać siÄ™ tak jak one. MiÅ‚a bajkowa percepcja,
niezbędna do rozwoju osobowości i świata emocjonalnego.
Możemy to wykorzystać, aby jeszcze bardziej pogÅ‚Ä™bić poznawanie przez nie Å›wiata, dajÄ…c im wÅ‚aÅ›nie magiÄ™. Bawmy siÄ™ z nimi w elfy, wróżki, krasnoludki, latajÄ…ce dywany i magiczne różdżki, w które wtedy wierzÄ…,
bo przeżycia, których doÅ›wiadczamy za pomocÄ… wyobraźni zostawiajÄ… w nas takie same emocje,
jakbyśmy przeżyli je naprawdę.
Wszystkie twory, myśli, kosmiczne historie zrodzone z wyobraźni to coś, do czego dzieci intuicyjnie
lgną poprzez swoją otwartość i elastyczność w pojmowaniu świata.
Fantazjujmy dużo, rozmawiajmy o snach i marzeniach, oddzielajÄ…c jednak wyobraźniÄ™ od tego, co naprawdÄ™. Wyobraźnia niech bÄ™dzie filtrem do zabawy, do tworzenia, do pomysÅ‚ów, które przeniesiemy do życia realnego. Dzieci ze swojÄ… intuicjÄ… same bÄ™dÄ… potrafiÅ‚y rozgraniczać te dwa wymiary, bawiÄ…c siÄ™ nimi jednoczeÅ›nie.